VicceDrea – Hvad børn må spise / Hvad børn IKKE må spise


Det kan være noget af en jungle at finde ud af hvad børn gerne må spise, og hvad de IKKE må spise. Jeg har prøvet at samle en liste, så du hurtigt og nemt kan se hvad dit barn gerne må spise. Skriv gerne en kommentar hvis du har andre gode råd

Hvad boern maa spise

 

Grøntsager:

Hvornår: 6 måneder og frem:
Vær opmærksom på: Spinat, fennikel, selleri og rødbede.
Hvorfor: Disse grøntsager indeholder nitrat. Laver du derfor en mos med disse grøntsager, bør de kun udgøre 1/10 af retten, og kun serveres én gang hver 14. dag.

 

Komælk:

Børn fra 0 til 6 måneder bør drikke: BØR IKKE DRIKKE KOMÆLK
Børn fra 6 til 9 måneder bør drikke: Her kan du begynde at blande sødmælk  i mosen.
Børn fra 9 måneder bør drikke: Her kan barnet begynde at indtage sødmælk og surmælksprodukter (Tykmælk og A38)
Børn fra 12 måneder bør drikke: Du kan nu begynde at tilbyde dit barn letmælk og letmælksprodukter. Dog anbefales Ymer, Ylette og Kvark IKKE til børn under 12 måneder pga. det høje proteinindhold.
Børn fra 3 år børn bør drikke: Kan nu drikke fedtfattige mælkeprodukter så som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.

 

Fisk som børn IKKE må spise

Hvornår: Fra 0 til 14 år
Hvad: Rovfisk så som; tunbøffer, sværdfisk, sildehaj og gedde
Hvorfor: Disse fisk kan indeholde store mængder kviksølv, som kan være skadelige for børn. (Tun på dåse er dog ok i små mængder, da de ikke indeholder nær så meget kviksølv)

Fisk som børn GERNE må spise:

Magre fisk: Skrubbe, rødspætte, sej og torsk
Fede fisk: Laks, sild og makrel.

 

Salt:

0 til 12 måneder: INGEN salt i maden
12 måneder og frem: Når barnet begynder at indtage det samme mad som resten af familien, kan man salte maden let. Vil man som voksen have maden mere salt, bør man bruge bordsalt, så barnet derved ikke indtager for meget salt.

 

Krydderurter:

Pas på med: Persille, grønkål og andet bladgrønt
Hvorfor: Disse krydderurter kan være svære at rengøre ordentligt, og jordbakterier kan derfor “gemme” sig i bladene. Jordbakterier kan danne giften tonsin, som kan være yderst farlig for børn.

 

Pas på med:

Frugtskræl: Frugtskræl kan sætte sig fast i halsen og være svært at få ud igen.
Hårde frugter: Hårde frugter og grøntsager kan nemmere sætte sig fast i halsen. Undgå derfor alt for hårde æbler, pærer osv.
Honning: Risiko for “pølseforgiftning”
Abrikoser: Pga. svovlindhold – køb i stedet brune økologiske abrikoser.

Generelle råd.

  • Bananer kan virke forstoppende
  • Svesker kan virke afførende

 

Følg:
SeptemberBLOG på Facebook SeptemberBLOG på BlogLovin SeptemberBLOG på Google+ RSS feed fra SeptemberBLOG

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>