Efterligning af kunstbilleder – Tableau Vivant // Billedkunst med børn


“Tableau Vivant” betyder “levende billeder”, og det er præcis, hvad dette projekt går ud på; at gøre billeder levende. Så her er en sjov lille idé til en billedkunsttime. Ideen er, at eleverne får udleveret et kunstbillede, som de derefter skal prøve at efterligne, så godt de kan.

Sådan gør du: Find en masse forskellige kunstbilleder – jeg printede alt fra Poul Pava til Leonardo da Vinci. Det eneste der er vigtigt er, at der er en, eller flere, personer på billedet. Opdel derefter eleverne i grupper af 3-4 personer og lad dem vælge et billede. Du kan også give dem et billede på forhånd, men i den 5. klasse hvor jeg lavede forløbet, synes de faktisk, det var fedt, at de selv måtte vælge. Herefter står det dem fri for, hvordan de vil efterligne billedet. Mine elever fik lov at låne udklædningstøj i SFO’en, og gik ellers selv på jagt efter ting de kunne bruge. Eleverne tog selv billeder på deres mobiltelefoner, og sende derefter billederne til mig på Google Drev. Nogle grupper nåede at lave flere billeder, og andre brugte en del tid på ét billede. Du kan jo som lærer selv bestemme, hvor mange du synes, de skal nå.

Eleverne havde det super sjovt mens de lavede billederne, og selvom nogle af billederne måske synes “lidt hurtigt lavet”, så er der faktisk brug en del tid på dem alle sammen. Efterfølgende er billederne også blevet rost meget på skolen – specielt af andre elever, der synes det er rigtig sjovt at kigge på. Hvad er jeres bedømmelse?

God fornøjelse med projektet.

-Frk.September

efterligning af kendte kunstbillederefterligning af kendte kunstbilleder1

Følg:
SeptemberBLOG på Facebook SeptemberBLOG på BlogLovin SeptemberBLOG på Google+ RSS feed fra SeptemberBLOG

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>